UA-70778644-2
ANCA LUPES

CE ESTE UN FESTIVAL DE SHOWCASE SI DE CE TREBUIE SA FII ACOLO?

Vazand ca avem, pentru MMB2019 Live Showcase, 174 de inscrieri dintre care doar 5 de la artisti/trupe din Romania, m-am gandit ca poate ar fi timpul sa explicam mai clar ce este un festival de showcase si de ce artistii ar trebui sa fie foarte interesati sa participe.

Un festival de showcase nu este un festival obisnuit, organizat doar pentru public. Un astfel de eveniment este adresat profesionistilor din industrie. Ei sunt cei care pot face ca unii dintre artistii prezenti acolo sa capete diverse beneficii: de la semnarea de contracte cu manageri, agenti de booking sau case de discuri pana la concerte, turnee sau participarea in marile festivaluri (din categoria celor obisnuite).

De cele mai multe ori, un festival de showcase este anexat unei conferinte dedicate industriei muzicale. Aceasta combinatie este mult mai atractiva pentru profesionistii din industrie care sunt interesati sa afle informatii proaspete, sa cunoasca oameni noi si sa dezbata teme de actualitate. Cu ocazia asta artistii beneficiaza de prezenta lor in numar mare la showcase-urile proprii. Pentru ca unul dintre cele mai cele mai importante castiguri cu care pleci de la un astfel de eveniment este lista de persoane pe care le-ai cunoscut acolo si care te pot sprijini in viitor.

 

Intr-un festival de showcase, pentru a permite cat mai multor artisti sa se prezinte in varianta live, durata unui recital este de 20-30 de minute. Fiind practic o prezentare a show-ului live al unui artist si fiind adresat unor profesionisti cu ochiul si urechea formate, 20-30 de minute de cantare sunt arhi suficiente pentru ca acestia din urma sa evalueze potentialul unui artist.

Festivalurile de showcase se adreseaza doar acelor artisti care fac muzica originala si in special celor din genuri muzicale de nisa, acelora care inoveaza, au curajul sa creeze departe de curentul mainstream. Ele devin astfel locul in care se descopera noi stiluri, se lanseaza noi trenduri muzicale, se dezvolta noi concepte de show. Un adevarat laborator al industriei.

Un showcase e probabil mai aproape de notiunea de targ decat de cea de festival, dar pentru a crea o atmosfera similara festivalurilor normale, care sa dea confort si energie celor de pe scena, de cele mai multe ori permite si accesul publicului obisnuit. In acest fel profesionistii vor putea vedea si efectul pe care artistii il au asupra audientei prezente.

 

Cele mai multe festivaluri de showcase nu ofera onorarii (sau ofera sume de ordinul catorva sute de euro) si nici nu acopera cheltuieli. Costurile lor sunt practic legate de aducerea la scena a profesionistilor care vor evalua si vor duce mai departe artistii pe care i-au remarcat in festival si, evident, pentru partea de inchiriere a locatiei si a echipamentelor pe care le pun la dispozitia artistilor.

Daca ar fi sa concentram oferta unui festival de showcase in cateva cuvinte, ar suna cam asa: “noi iti punem gratis la dispozitie un loc si o scena bine dotata pentru un recital live si iti aducem in fata profesionisti relevanti din tara noastra si din lume, care te-ar putea ajuta sa iti duci cariera la un alt nivel.”

 

Showcase-urile nu sunt pentru debutanti, pentru artisti fara repertoriu suficient si de calitate sau fara experienta de scena. Daca esti un astfel de artist, nu incerca sa aplici. Ai sanse foarte mici sa fii acceptat si daca, printr-o intamplare, reusesti – poti sa-ti faci mai mult rau decat bine.

Recitalul intr-un astfel de showcase nu este totul. Daca iti imaginezi ca e de ajuns sa fii perfect pe scena si oamenii vor da buzna sa semneze contracte cu tine, ei bine, nu e deloc asa. Recitalul tau din showcase e doar o piesa dintr-un puzzle care include mult networking, comunicare cu oamenii prezenti acolo, stabilire de conexiuni, corespendente ulterioare etc.

Pentru ca tot am facut analogia showcase-targ, e bine ca la un showcase sa mergi cu tot arsenalul de produse cu care ai merge la un targ international: EPK, CD-uri, merch etc. Pe care le vei oferi persoanelor cu care vei intra in contact acolo.

 

Inainte sa te inscrii la un showcase incearca sa afli cat mai multe lucruri despre ce se intampla acolo. Locul in care se canta, ce fel de artisti din ce stiluri au participat in anii anteriori. Fii atent la toate conditiile din descrierea festivalului ca sa nu ai surprize cand va fi prea tarziu sa mai schimbi ceva. Organizatorii vor intra in contact direct cu tine sa te anunte ca ai fost acceptat. Este momentul sa pui toate intrebarile, de la ce echipamente sunt puse la dispozitie la daca exista posibilitatea sa vinzi merch propriu (avand in vedere ca exista si public normal).

Intreaba-i pe organizatori sau intra pe site-ul conferintei, vezi care sunt profesionistii invitati si ia legatura cu ei (vei gasi cu siguranta datele lor de contact, sau minim conturile de social media). Cu totii vin acolo ca sa-si creeze contacte noi si ca sa descopere artisti noi, asa ca majoritatea iti vor raspunde cu amabilitate. Incearca sa stabilesti intalniri cu cei mai relevanti (pentru tine) dintre ei. Ia legatura cu persoane de la posturile de radio implicate (doar daca difuzeaza stilul de muzica in care te desfasori) si trimite-le muzica ta in avans. Nu te limita la radiourile din FM, indreapta-te si spre omologii lor din online. In general incearca sa obtii maxim de rezultate din prezenta ta acolo.

Nu te concentra doar pe cei din categoria ‘profesionisti’. Creaza legaturi si cu ceilalti artisti prezenti in festival. Nu e un concurs si voi nu sunteti competitori, dimpotriva. Se pot crea colaborari foarte lucrative si intre artisti care se pot invita reciproc sa cante in concerte comune. Daca fiecare artist e din alta tara, cu atat mai bine – este ocazia sa incerci sa cuceresti teritorii noi.

 

In acest moment exista aproximativ 60 de festivaluri de showcase doar in Europa pe tot parcursul anului.

Daca vrei sa te inscrii la un showcase din strainatate si nu dispui de toata suma necesara, fa o vizita la ICR, biroul din Bucuresti, sau adreseaza-te biroului ICR din tara in care are loc festivalul – e posibil sa gasesti sprijin financiar la ei. Sau incearca sa gasesti acolo o oportunitate pentru a sustine un concert sau doua in cluburile locale. Anul acesta, in calitate de organizatori ai MMB Live Showcase, am sprijinit una dintre trupele participante sa-si gaseasca un concert de club la Bucuresti in preziua festivalului si asa au reusit sa-si acopere o parte din cheltuieli.

 

 

Din iulie 2017 Romania are singurul festival de showcase international – MMB Live Showcase. Editia din 2019 are loc pe 20 si 21 martie, la Expirat. inscrierile sunt deschise pana pe 1 octombrie 2018 pentru editia din 2019, prin intermediul platformei Gigmit, urmand link-ul de aici. Daca intampinati orice fel de probleme cu inscrierea, va rugam sa ne scrieti la showcase@masteringthemusicbusiness.ro si va sarim in ajutor. Vom anunta trupele acceptate pana pe 15 noiembrie 2018.

MMB Live Showcase e un festival tanar, dar dupa doar doua editii are propriile povesti de succes: artisti romani precum Larisa Mihaes au semnat primele contracte de concert din cariera, altii – Vama, byron, JazzyBit au fost acceptati la cel mai mare festival de showcase din Suedia – Live At Heart –  iar Vama a mers si la United Islands of Prague. Artisti straini au prins turnee in Romania – este cazul sarbilor de la Ana and the Changes care au fost cooptati in 5 editii ale Street Food Festival.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.