ANCA LUPES

CROWDFUNDING – UN PARTENERIAT ARTIST-FAN

Ce este crowdfunding-ul? Conform Wikipedia, este modalitatea de a finanta un proiect, de orice natura, prin contributii financiare de la un numar mare de oameni. In ultima perioada, cea mai des intalnita modalitate de a realiza campanii de crowdfunding este prin platforme online.

Prima campanie muzicala notabila din istoria crowdfundingului a apartinut celor de la Marillion, in 1997, cand au obtinut 60.000 USD de la fanii lor pentru a-si finanta turneul.
Anul incepand cu care crowdfundingul a luat amploare este 2003, odata cu lansarea platformei ArtistShare.

Numai pe Kickstarter, in 2016, proiectele muzicale au adunat apoximativ 20 mil USD.

Exista cateva platforme de crowdfunding dedicate exclusiv proiectelor muzicale. Iata-le pe cele mai cunoscute: ArtistShare, Patreon, Pledgemusic.

Dintre cele 3, Pledgemusic se distinge ca fiind preferat de artisti notabili pentru proiectele lor: Marillion, Macy Gray, Dweezil Zappa, Culture Club, Erasure sunt numai cateva dintre numele care au ales platforma pentru a-si finanta proiectele. Cea mai recenta campanie a lui Dweezil Zappa a depasit deja cu 10% suma pentru care a fost organizata, cu 17 zile inainte de finalizare si numara pana acum peste 3000 de donatori.

Exista doua categorii de campanii pe Pledgemusic: direct-to-fan (donatorilor nu li se extrag sumele de pe card decat la finalul campaniei si doar daca suma stabilita s-a completat) si pre-order (sumele sunt extrase pe loc si aratistul e platit doar la finalul campaniei iar produsele sunt trimise incepand cu data de final a acesteia). Se spune despre Pledgemusic ca are o rata de succes de 90%, spre deosebire de alte platforme.

Platformele ‘generaliste’ de crowdfunding cele mai utilizate de muzicieni sunt Kickstarter si Indiegogo.

Exista cateva preconceptii de care ma lovesc cand le vorbesc artistilor romani despre crowdfunding.

1. Artistii debutanti spun ca trebuie sa ai o baza de fani mare ca sa poti avea o campanie de succes. Fals! Trupa Zmei3 avea 1500 de likes pe pagina de FB dupa ce au incheiat cu succes o campanie desfasurata pe Kickstarter, care a durat o luna, in care au cerut 22000 euro si au primit peste 23700. Tot ce trebuie este sa-ti gandesti si sa-ti organizezi bine campania.

2. Artistii cunoscuti, cu cariere solide, spun ca “nu se face” sa “ceri” bani pentru un proiect muzical, ar putea sa le afecteze imaginea. Aici am mai multe contra-argumente:
– In primul rand ca nu este vorba de ‘cerut’ ci de un parteneriat intre artist si fan, in urma caruia rezulta un produs pe care fanul il primeste inaintea tuturor si la un pret mai mic decat cei care il vor cumpara dupa incheierea campaniei. Sau fanul primeste un obiect promotional la care nu au acces decat cei care participa la campanie. In ambele cazuri, fanul este rasplatit corect pentru contributia sa.
– in al doilea rand, care este diferenta intre fanii care contribuie la o campanie de crowdfunding si cei care cumpara bilete la un concert? Ambii platesc in avans pentru ceva si nu stiu ce primesc pana in momentul primirii. Stiu doar la ce sa se astepte ca primesc – o prestatie live a artistului despre care experienta le spune ca o sa le fie pe plac (dar nu exista garantie, orice artist are show-uri bune si show-uri mai putin bune) sau un nou album al artistului preferat despre care experienta le spune ca face o muzica ce le este pe plac (dar, din nou, nu exista garantie, s-au mai vazut cazuri de artisti care cu un album sau altul si-au dezamagit fanii).
– o campanie de crowdfunding bine facuta este, inainte de toate, o campanie de promovare a artistului respectiv, deci nu poate sa-i dauneze in nici un fel. Dimpotriva – va strange legatura intre artist si fanii sai.
– daca suma ceruta nu este obtinuta ‘ma fac de ras’. Nu e chiar asa: daca suma ceruta este corect estimata si campania bine facuta, nu exista motiv pentru care sa nu se incheie cu succes. In plus, riscul ‘sa te faci de ras’ este mult mai mic decat sa scoti un album prost inregistrat sau un videoclip nashpa din lipsa de fonduri. 😉

Sigur, exista reguli pentru organizarea si derularea unei campanii de succes, dar asta e valabil pentru orice proiect ti-ai dori sa dezvolti, indiferent in ce conditii.

De ce recomand mereu si mereu crowdfundingul ca pe o metoda buna de finantare, testare si promovare a proiectelor muzicale:
– pentru ca fanii au deja o conexiune emotionala cu muzica ta si cu tine ca artist, de aceea sunt inclinati sa contribuie la un astfel de demers despre care stiu ca duce toti banii direct la artist (mai putin cele cateva procente pe care le retine platforma)
– pentru ca este o ocazie buna sa gasesti fani noi
– pentru ca oricine a incercat sa obtina chiar si 1000 de euro de la un sponsor, stie cat de greu e sa-ti finantezi un proiect. Fanii doresc sa sustina astfel de demersuri, zeci si zeci de campanii reusite stau marturie. Iata aici un tabel cu cele mai de succes campanii finantate pe Kikstarter si Indiegogo. Daca treci ‘music’ in bara de search vei afla ca sunt aproximativ 40 de campanii care au fost finantate cu sume intre 100.000 si peste 1.200.000 de dolari.
– pentru ca in urma unei campanii de crowdfunding nu numai ca iti finantezi proiectul, dar il si promovezi. Crezi ca fanii care contribuie la campania ta nu vor povesti mai departe despre tine (artist) si despre proiectul tau? Pai doar sunt parte din el, e normal sa il laude 🙂
– pentru ca nu trebuie sa-ti cedezi drepturile nimanui (cum ar fi cazul in care finantarea ti-ar veni din partea unei case de discuri)
– pentru ca orice campanie reusita este oun start extraordinar pentru inca o campanie.
– pentru ca o campanie de crowdfunding este un barometru extrem de sensibil pentru muzica ta. Daca fanii o vor iubi – o vor finanta, daca nu, inseamna ca mai ai de lucru.
– pentru ca exista deja artisti romani care si-au finantat proiecte prin campanii de crowdfunding – Zmei3, Implant Pentru Refuz, Mihai Iordache, Dirty Shirt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *