UA-70778644-2
ANCA LUPES

EUROVISION – TREI MITURI DESFIINTATE

esc2015_logo2

Post scris pe 25 mai 2015.

Nu m-a interesat de loc concursul Eurovision pana in anul 2005 cand am luat contact frontal cu el ca si manager al trupei Sistem. Anul acesta am trecut de partea cealalta a “baricadei” cand am fost invitata sa fac parte din juriul Eurovision – atat la selectia nationala cat si pentru concursul international.

In fiecare an exista un concurent favorit despre care toata lumea spune ca e “servit”, ca “jocurile sunt facute” etc. Presiunea celor care vehiculeaza aceasta teorie e asa de mare, incat o crezi. In 2005, pentru prima data, am contrazis zvonurile. Anul acela toata lumea spunea despre Loredana ca e favorita si ca va merge la Eurovision pentru ca jocurile sunt facute in TVR. Loredana avea o piesa foarte buna – Lele – in videoclipul careia (culmea!), apareau si niste butoaie.

Sistem si Luminita Anghel se situau si ei foarte bine in preferintele publicului, dar nu credeam niciunii dintre noi ca am putea reusi. Cu toate astea, dupa anuntarea voturilor juriului si ale publicului, Luminita si Sistem au iesit castigatori! Nu stiu ei cum au reactionat in clipa aia, stiu ca eu am facut o cadere de calciu din cauza surprizei si m-am bucurat in sinea mea pe patul cabinetului medical din TVR, cu o perfuzie cu calciu infipta in vena.
Nu ma victimizez, mi-am revenit repede si imi amintesc ca ne-am petrecut pana spre dimineata (intreaga echipa) intr-unul dintre barurile bucurestene.

Nu stiam atunci ce urma sa vina. Cat de mult a trebuit sa ne luptam (ma refer aici la intreaga echipa de artisti si managerii aferenti) pentru fiecare lucrusor de care era nevoie pentru crearea unei prezente puternice pe scena Eurovisionului care anul acela se desfasura la Kiev. De la costumatii, la efecte de scena, la materiale de promovare etc.

N-o sa ma intind povestind despre toate greutatile pe care le-am intampinat, o sa va spun doar cum oftam uitandu-ma la productia show-ului de anul asta, la toate flacarile si artificiile care zburau de peste tot, amintindu-mi cate zile si ore de parlamentari am avut cu echipa de productie de la Kiev pana i-am convins sa-i lase pe baietii de la Sistem sa-si foloseasca flexurile, care aruncau niste scantei absolut inofensive. Argumentul lor era ca puteau afecta scena (care era din plexiglas tansparent). Mi-am dat seama ca faceau pe nebunii cand am vazut show-ul Ruslanei plin de aruncatoare de flacari. Ma rog… 🙂

A fost insa o experienta extrem de utila atat pentru mine cat si pentru baieti. Am dat cu nasul de o productie de mare anvergura, cu o echipa de profesionisti care nu ratau nici un amanunt, un eveniment de o dimensiune cu care – ca si artist roman – te intalnesti rar spre niciodata. Mi-am adus aminte de vremurile in care ma aflam in echipa de organizare a celor mai mari show-uri ale vremii din Romania (Rockmania Festival in 95 si Michael Jackson in 96) si asta m-a ajutat foarte mult sa ma pot adapta la stilul de lucru de acolo.

Sistem & Luminita Anghel a fost un proiect care a avut toate datele in favoarea sa: piesa, vocea si interpretarea Luminitei si spectaculozitatea show-ului Sistem. Elementul “uau” in show-ul unui artist intr-un concurs cum este Eurovisionul are o importanta aproape vitala pentru ca majoritatea celor care voteaza, vad si aud pentru prima oara o piesa in concurs, nu inainte. Sunt putini (proportional) fani impatmiti care urmaresc toate piesele, fac clasamente, dezbat inainte de concurs. Daca nu exista un element care sa o faca sa se detaseze fata de celelalte piese, este un mare dezavantaj.

Exista cateva mituri legate de Eurovision. Primul e asta cu voturile aranjate. Eu pot sa va spun din experienta celor doi ani in care am fost implicata in concurs ca nu am observat nimic care sa ma duca cu gandul la asta, dimpotriva.

Al doilea mit este cel cu votul geopolitic. Acesta nu este in intregime fals, dar se refera la piesele din esalonul doi, ca sa-i zicem asa. Cel putin de cand urmaresc eu Eurovisionul, am constatat ca primele 5 piese sunt INTOTDEAUNA cele mai bune din concurs. Sau hai sa zicem asa, pe primele 5 locuri se claseaza artistii cu cel mai bun pachet piesa/show.
Cand Luminita si Sistem s-au clasat pe locul III (dupa ce castigasera semifinala) au primiti note (bune!) de la tari de la care Romania nici nu visase pana atunci sa vada vreun punct. L-am intrebat si pe Ovi cum a fost pentru el si Paula cand s-au clasat pe acelasi loc III si mi-a spus acelasi lucru.

Anul acesta puteti verifica si voi pentru ca EBU a decis pentru prima oara (cred) sa dezvaluie absolut toate voturile din ambele semifinale si finale. Puteti vedea aici exact cum a votat fiecare jurat din fiecare tara si care au fost rezultatele televotingului. Veti vedea ca in cazul primelor cinci clasate (cel putin!) nu exista nici un fel de criteriu geopolitic. Eu una pot sa spun cu mana pe inima ca nici nu mi-a trecut vreo geopolitica prin cap cand am votat.
In plus, juriile de specialitate au votat cu o zi inainte (vizionand ultima repetitie cu public facuta in regim de direct) de show-ul televizat, deci voturile celor doua entitati (jurii si public) nu se pot influenta reciproc.

Iar EBU se pare ca este foarte atent inclusiv la voturile juratilor – anul acesta au descalificat voturile juriilor din Macedonia si Muntenegru, in urma consultarilor cu PwC (Price Waterhouse Cooper – una dintre cele 4 firme majore de audit din lume).

Ultimul mit la care vreau sa ma refer este “Romania nu trebuie sa castige pentru ca nu este in stare sa organizeze Eurovisionul”. Newsflash! Eurovisionul este organizat de ani buni de zile (daca nu dintotdeauna!) de o firma de productie controlata de EBU. Este normal si orice profesionist isi da seama ca o productie de o asemenea anvergura nu poate fi lasata pe mainile oricui. De pe plan local se foloseste doar personal auxiliar. Deci partea asta am rezolvat-o. In ce priveste sala, pot sa va spun ca cea de la Kiev era trei sferturi din sala noastra Polivalenta din Bucuresti. Pentru cei ce nu stiu, una dintre editiile Eurovision Junior (cea din 2006) a avut loc la Bucuresti, in sala Polivalenta, deci EBU considera ca ne descurcam. 🙂

De ce ar fi important pentru Romania sa organizeze Eurovision? Pai sa vedem:
–       brand de tara (fiecare editie a Eurovisionului este o ocazie pentru tara respectiva sa isi promoveze istoria, cultura si locurile)
–       turism (zeci de mii de fani ai Eurovisionului sunt prezenti in fiecare an oriunde s-ar organiza)
–       importanta pe care Romania ar capata-o in ochii celorlalte tari participante
–       promovarea muzicii si a artistilor romani de valoare (in inchiderea fiecarei semifinale si a finalei sunt recitaluri ale artistilor locali. In toata perioada de repetitii, probe si in zilele de concurs in orasul respectiv au loc multe manifestari care implica artistii din concurs, dar si artisti locali, nu numai din domeniul muzical.

De cine depinde ca Eurovisionul sa ajunga la Bucuresti? Ei bine, la intrebarea asta va las sa raspundeti singuri. Eu am scris destul. 🙂

One thought on “EUROVISION – TREI MITURI DESFIINTATE

  1. Stefan Hadar

    Pentru ca sunt mare fan eurovision, subiectul acesta l-am dezbatut de muulte ori incercand sa conving lume ca nu, nu se falsifica voturi, ca romania POATE castiga etc. In opinia mea, daca vom merge la eurovision cu cel mai bun “pachet” (melodie, voce, staging frumos) putem castiga si organiza evenimentul. Raspunsul “succesului” la eurovision nu este un artist cunoscut sau show-ul (pentru ca bineinteles, de multe ori lumea vorbeste doar de show), ci este o melodie care trebuie sa prinda la prima ascultare si sa fie o prezenta scenica placuta. Desigur, si show-ul este un element important dar melodia este cel mai important factor. Eu cred/sper ca vom castiga, dar asta ar implica si schimbarea viziunii negative sau dezinteresul multor artisti fata de eurovision. Nu imi place sa fac comparatii, dar in suedia sunt inscrise aproximativ 2000 de cantece la selectia nationala iar la noi aproximativ 100. Chiar daca nu ne putem compara cu ei, poate o selectie nationala care sa isi schimbe criteriile prin care sa aleaga castigatorul ar ajuta (ex: Letonia isi va alege castigatorul in functie de stream-urile de pe spotify).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.