UA-70778644-2
ANCA LUPES

PORTRETUL ARTISTULUI PERFECT

Stiti cum se plang uneori artistii de manageri, impresari si case de discuri? Ei bine, reciproca e perfect valabila.

Dincolo de gluma, adevarul este ca de fapt, de cele mai multe ori lor le e drag unii de altii chiar si atunci cand se plang unii de ceilalti, mai ales cand colaborarile lor functioneaza ani sau zeci de ani in sir.

Relatia dintre un artist si un manager, aceea “made to last” e foarte speciala. Este cea in care, in primul rand, fiecare il respecta si il admira pe celalalt si fiecare stie ca are ceva de invatat de la celalalt. Este cea in care artistul viseaza si managerul ii da aripi. Este cea in care cei doi lucreaza cot la cot pentru a construi ceva de care amandoi sa fie mandri. Este cea in care pasiunea conteaza, iar banii vin dupa aceea. Si vin!

La IME (unul dintre cursurile pe care le predau) le explic tinerilor artisti cum sa-si caute un manager si ma straduiesc sa sublniez ca unul dintre principalele criterii trebuie sa fie valorile. Intr-o astfel de colaborare, un set comun de valori este esential. Mie una nu mi-a iesit niciodata (desi am incercat) colaborarea cu artisti cu care nu impartaseam aceleasi valori. De exemplu – eu sunt genul care isi doreste progres, care invata perpetuu. Ma iritau cumplit artistii care nu faceau acelasi lucru macar pe felia lor muzicala. Studiu individual, repetitii etc. In mod evident, deci, pentru mine “artistul perfect” este cel care se perfectioneaza continuu (muzical si in business), stie exact ce vrea si care este in control (fara a fi control-freak) asupra carierei proprii. Ca este talentat, e de la sine inteles.

Dar pentru ca nu trebuie sa ma credeti doar pe mine pe cuvant, am cerut si parera unor profesionisti pe care ii respect, atat de aici cat si din alte zari de soare pline, care lucreaza cu artisti de succes, local sau international.

Carina Sava (ladies first!) este managerul Vama din 2011 (desi colaboreaza cu trupa inca din 2007 ca agent de PR si comunicare). Am intrebat-o pe Carina ce inseamna pentru ea “artistul perfect” si mi-a raspuns asa: “Din punctul meu de vedere farmecul artistului sta in imperfectiunile lui, in vulnerabilitati, in cautari si mai ales in felul in care reuseste sa le transforme pe toate acestea in bijuterii, indiferent ca vorbim despre muzica, film, teatru etc. Dar daca ar fi sa creionez un portret robot al artistului cat mai aproape de perfectiune, as spune ca e creativ, are o dorinta permanenta de autodepasire, de invatare si dezvoltare, are o personalitate puternica pe care o imprima in muzica/ versurile lui.Nu prea cred in ideea de artist cuminte, ascultator, ci mai degraba in artistul inteligent, care are capacitatea de a discerne cand ceea ce i se propune este sau nu in interesul lui (pe termen lung).”

Steve Vai este in general cunoscut ca artist, putina lume stie insa ca este si un antreprenor in industria muzicala. Este cel care, din 1999, a infiintat si detine Favored Nations Entertainment, o casa de discuri dedicata artistilor care au atins “cel mai inalt nivel interpretativ la instrumentele proprii”. L-am intrebat si pe Steve, care a avut marea amabilitate sa-mi spuna, cum vede el, din pozitia de manager de casa de discuri, “artistul perfect”: “Artistul perfect este cel care rezoneaza cu tine ca si manager de casa de discuri. Functioneaza diferit pentru fiecare si fiecare artist poate fi perfect pentru cineva. Un manager de casa de discuri trebuie doar sa gaseasca artistii care sunt perfecti pentru el si compania lui. Pentru mine (si nu stiu daca pot generaliza) artistul perfect este acela care stie exact ce isi doreste de la cariera lui si merge inainte cu incredere absoluta in propriile intentii.

Frank Hessing, cel care a deschis conferinta “Mastering The Music Business”, este creatorul retelei de consultanti in music business MusiConsult, este consultant de business pentru artisti ca Steve Vai si este de asemenea Business Manager al trupei Sepultura. Din perspectiva sa de “om al numerelor”, Frank spune: “Artistul perfect… ce expresie ciudata. N-as folosi niciodata aceasta expresie si nici tu n-ar trebui s-o faci. Este o contradictie in termeni. Creativitatea vine din imperfectiune. Modelul meu de business este bazat pe imperfectiunea altora (in domeniile la care ma pricep). In plus: nu sunt un A&R, sunt un om de business care ii ajuta pe creativi sa se concentreze pe creativitatea lor. Sfatul meu pentru ei (artisti – n.r.) ar fi sa invete putin despre business-ul lor si apoi sa-si structureze afacerea aplicand ce au invatat.”

Alex Tomulescu este managerul Loredanei din noiembrie 2011. Pentru el definitia “artistului perfect” suna asa: “Portretul artistului perfect?!? Pfff, foarte simplu: o piramida care are la baza talentul, creativitatea si dorinta de munci. Urmeaza seriozitatea, punctualitatea si respectul pentru fani, dorinta de a invata cat mai mult, o doza de spirit antreprenorial si rabdare. Cam multe, nu? Si nu le-am zis pe toate. 🙂

Cristian Stan s-a alaturat Trupei VUNK in 2010, odata cu schimbarea literei “A” in “U”. Cristi crede ca: “Artistul perfect isi scrie singur muzica si/sau textul. Cred ca este elementul esential ca el sa aiba muzica, iar noi (manageri, pr, label etc) sa transformam muzica lui intr-un produs si intr-un brand. De asemenea, cred ca un artist trebuie sa inteleaga ca managerul sau nu este un magician, ci mai degraba un soi de psiholog. Respectiv, sa se lase ghidat de echipa sa pana ajunge sa scoata din el un maxim de potential. Echipa unui artist trebuie doar sa slefuiasca artsitul. Iubesc artistii care se gandesc si la cum o sa mai fie artisti si peste 20 de ani, nu doar sa mulga un moment, artistii care au o minima curiozitate de marketing, artistii care nu sunt aroganti, artistii pentru care muzica lor e viata lor.

Pe Veikko Fuhrmann l-am cunoscut la un Cerb cu mai bine de 10 ani in urma. Este partener in Motion Music Management si din 2014 face parte din echipa de management a lui Ricky Martin. A lucrat cu multi artisti internationali si dupa ani de experienta trage un fel de concluzie: “Cred ca in zilele noastre, artistul perfect se vede pe sine ca un brand care trebuie sa se conecteze cu fanii. Artistul perfect scrie propriile piese sau participa la compozitie si este foarte implicat in procesul creativ. De asemnea trebuie sa fie foarte priceput in a da viata mesajului sau muzical dar sa fie si un bun entertainer. Show-ul sau pe scena trebuie sa fie atat de bun incat sa nu aiba nevoie de un hit international ca sa-si faca fanii sa se simta bine la spectacol, sa-i castige si sa-i faca sa-l iubeasca. Sa-ti construiesti o baza de fani este extrem de important. Artistul perfect se inconjoara cu o echipa puternica pe care o foloseste ca sa-l ghideze de-a lungul carierei sale.

Ramon Yslas este percutionsit, compozitor si producator muzical. Ocazional preda cursuri de music business. De-a lungul carierei a colaborat, ca session musician, in turnee live cu Cristina Aguilera, Jennifer Lopez, Patti Labelle si Backstreet Boys si in proiecte speciale cu Carlos Santana, Aretha Franklin, Paul Stanley (Kiss), David Sanborn si multi altii. Ramon vede “artistul perfect” dotat cu urmatoarele calitati: “talent, prezenta scenica buna (nu trebuie sa fie frumos, ci sa aiba o personalitate puternica), sa stie sa comunice atat cu publicul cat si cu presa, sa fie rabdator (sa stie cum sa abordeze dialogul cu ‘the good the bad and the ugly’) si trebuie sa inteleaga industria muzicala, in caz contrar oamenii vor profita de el.

 

Daca sunteti artisti si va regasiti in vreuna din descrierile de mai sus, tineti-o asa, e drumul cel mai sigur spre succes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.