UA-70778644-2
ANCA LUPES

DE CE CRED CA MARILE CORPORATII DIN ZONA DE SERVICII VOR DISPAREA IN CURAND. SAU VOR RAMANE FOARTE PUTINE

biz2

 

Ma documentez adanc in perioada asta despre zona online a industriei muzicale. Invat cum internetul a creat posibilitatea ca milioane de muzicieni sa-si expuna muzica si sa o faca disponibila pentru alte milioane, chiar miliarde de oameni. Dar cum orice oportunitate aduce dupa sine cel putin o problema, cea pe care trebuie s-o rezolve muzicenii este cum sa se faca remarcati si sa adune in jurul lor un numar cat mai mare de fani.

Ajutorul in rezolvarea acestei probleme vine de la numeroaselor platforme online care le inlesnesc accesul catre publicul iubitor de muzica la nivel global, muzicienii independenti (dintre care multi se transforma in mici labeluri independente) mananca putin cate putin din piata majorilor. Sa nu uitam ca in ultimii zece ani, din 5 majori (BMG, EMI, Sony, Universal, Warner) au mai ramas trei (Sony, Universal, Warner). Posibil sa fie si acesta un motiv.

Imaginandu-mi cum se creaza astfel milioane de poluri de atractie si cum practic fiecare muzician/artist care isi desfasoara activitatea (si) online se transforma pe negandite intr-o mica afacere care trebuie gestionata, am facut fara sa vreau o paralela cu ceea ce se intampla si in alte industrii, in special in industriile de servicii.

Sa luam de exemplu zona de alimentatie. Datorita neincrederii crescande a oamenilor in marile concerne alimentare (din varii motive) au aparut din ce in ce mai multe persoane particulare care au inceput sa ofere servicii in zona asta. Fie ca fac prajituri, dulceturi si siropuri, diverse alte produse conservate, mancare gatita sau inclusiv creaza propriile gradini de legume si isi vand produsele unui numar limitat de oameni, dar indeajuns pentru a-si sustine micul business.

Sau zona hoteliera – pensiunile apar ca ciupercile dupa ploaie. Afaceri sustinute de obicei de membrii unei familii, care le asigura un trai civilizat. O extensie a pensiunilor la nivel micro este Airbnb care ajuta persoane particulare sa isi inchirieze propriile locuinte pentru turisti.

Uber este o alta platforma care incurajeaza acest gen de micro-antreprenoriat – ajutand proprietarii de masini particulari sa produca mici venituri suplimentare (pentru unii dintre ei se transforma intr-un job full-time).

Poate ca cel mai concludent exemplu este mass media, unde din ce in ce mai multi beneficiari (cititori de presa, ascultatori de radio sau telespectatori) migreaza in online unde oferta este mult mai diversificata si inclusiv in zona de stiri pot gasi surse credibile, ne-aliniate politicilor trusturilor de presa. Blogurile si site-urile independente de toate felurile sunt afaceri particulare in continua dezvoltare. Cele care vin cu idei intr-adevar novatoare se transforma chiar in mari afaceri.

Curentul minimalist, care castiga din ce in ce mai multi adepti, va contribui la randul lui la disparitia unor mari concerne si la diminuarea altora. Asta si pentru ca noile generatii (Millenials) gandesc diferit si vor cu totul alt gen de beneficii de pe urma muncii lor, asa cum arata si acest articol.

Nu in ultimul rand, inabilitatea unor organizatii de a se adapta la schimbarile rapide din ultima perioada va contribui substantial la disparitia lor. Este vorba despre noua teorie a Darwinismului Digital, al careui efect este explicat de analistul digital Brian Solis intr-un articol de pe blogul personal.

Nu cred ca gresesc foarte mult daca spun ca internetul a fost punctul de pornire al acestui proces si tot internetul este cel care il accelereaza pe zi ce trece.

Banuiala mea e ca acest efect se va vedea in urmatoarele cateva zeci de ani. Iar asta este o veste buna 🙂

 

Sursa foto: http://www.briansolis.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.