UA-70778644-2
ANCA LUPES

VINILUL REVINE SPECTACULOS! VANZARILE CRESC CU PESTE 50%

 

Traim in “era internet” spun oricui vrea sa ma asculte, dar tot eu zic “regula in industria muzicala este ca nu e nici o regula”. 

Inainte sa ma documentez si sa scriu articolul despre explozia streamingului si cum este el “viitorul” industriei muzicale, am vazut si un documentar interesant despre “sfarsitul posesiei”. Mi s-a legat extraordinar de bine cu tendinta oamenilor (a tinerilor in special) de a nu mai detine muzica sub forma de produs fizic (Vanzarea de CD-uri e la pamant) si  nici macar sub forma de produs virtual (downloadurile au scazut substantial), ci de a o putea consuma pe loc, oriunde s-ar afla si la orice ora.

Aveam insa un feeling legat de faptul ca produsul fizic, orice forma ar lua, se va transforma intr-un collectible – obiect de colectie care trebuie sa arate si sa se auda foarte bine. Asa ca atunci cand am dat cu ochii de primele articole despre revenirea impetuoasa a vinilului, mi-am dat seama ca nu gresisem prea mult.

Dupa o scurta documentare si bazandu-ma pe cifre din US si UK, iata ce informatii am putut extrage.

Cifrele RIAA de la prima jumatate a lui 2015 arata ca in SUA s-au vandut 9 milioane de unitati (comparativ cu 14 milioane cat s-au vandut in tot 2014). Valoarea vanzarilor a fost de 226 mil $, ceea ce inseamna o crestere de 52,1% fata de perioada similara a anului trecut. Adica cea mai mare cifra de vanzari viniluri din 1994 incoace, cand au fost detronate de CD (care a scazut fata de perioada similara a lui 2014 cu 32,5%).

Aceasta performanta aduce vinilului titlul de cea mai rapida dezvoltare a unui format muzical. Chiar si mai mare decat a streaming-ului care a crescut doar cu 27% fata de prima jumatate a lui 2014.

Sigur ca, in termeni de valoare absoluta, streaming-ul o duce mult mai bine, totalizand peste 640 mil $ (din care 162,7 mil $ ad-supported si 477,9 mil $ din abonamente).

Vestea buna este ca toate aceste vanzari de viniluri sunt lansari proaspete, nu back catalog.

Asa cum se spune si in acest articol:  “exista si reversul medaliei referitor la aceste cifre, si nu e chiar placut. Piata de viniluri s-a catarat inapoi la granita cu mainstream-ul, dar atata timp cat statusul sau nu e nici macar aproape de cel al streaming-ului, faptul ca un produs de nisa poate sa concureze cu standardul nu face decat sa ilustreze inabilitatea industriei muzicale de a monetiza [mai eficient] produsele virtuale.”

Mie comparatia celor doua produse, din toate punctele de vedere (pret si calitate), adusa in plan mioritic m-a dus cu gandul la doua concerte diferite ale aceluiasi artist: desi sunt mai multi cei care merg sa o vada pe Loredana in recital la un festival gratuit in aer liber, exista un numar semnificativ care merg si platesc bilet pentru a-i vedea show-ul spectaculos pus in scena la Sala Palatului.

Faptul ca vinilul s-a intors si intentioneaza sa ramana este semnalizat si de faptul ca incepand din acest an The Official Chart Company a infiintat un Top 40 de viniluri, cu categorii separate de albume si singles.

Vanzatorii de pick-up-uri au inregistrat si ei o crestere semnificativa de vanzari.

TESCO este prima retea de supermarketuri care a primit vinilul in magazinele sale la finalul lui 2015.

Mai mult decat atat, intrucat fabricile existente nu fac fata, primavara lui 2016 va vedea deschiderea unei noi fabrici de presat viniluri in Detroit USA. Ownerii spun ca va fi disponibila inclusiv “trupelor locale care vor sa-si preseze 300 bucati”.

Bun, am vazut ca vinilurile se vand, dar cine le cumpara?

NME arata intr-un articol ca “millenials” (tinerii sub 25 de ani, in special barbati) sunt autorii acestei cresteri.

Declaratia lui Alex Gaskarth, solist al trupei pop-punk All Time Low din Baltimore, vine sa confirme (si sa completeze) acst lucru: “Ceea ce imi place este ca exista grupuri diferite in lumea fanilor de viniluri:  audiofilii care se dau in vant dupa sound-ul vinilurilor, oamenii carora le place sa le aiba ca obiect de colectie si cei cum sunt fanii nostri care cumpara albumul nostru pe vinil pur si simplu ca sa si-l poata atarna pe perete.” Trupa ocupa un loc fruntas in clasamentul vanzarilor de viniluri in aceasta primavara.

Va las aici si un gif cu evolutia vinilului de-a lungul anilor:

 

 

Surse:

NME.com

TIME.com

THEVERGE.com

THEVINYLFACTORY.com

THEGUARDIAN.com

THEVINYLFACTORY.com

THEVINYLFACTORY.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.