UA-70778644-2
ANCA LUPES

ARTICOL DE SEZON – HIT-URILE DE CRACIUN, O PERSPECTIVA FINANCIARA

Desi nu se compara cu capodopere muzicale care tin locuri fruntase in topurile de vanzari cu zecile de ani (cum ar fi “Dark Side Of The Moon” de la Pink Floyd care a stat on&off in Billboard Top 200 un total de 16 ani), hit-urile de Craciun se intorc in fiecare an in topuri cu vanzari spectaculoase.

Am inceput sa ma gandesc la subiectul asta cand m-am impiedicat de un paragraf din acest articolUn sir de cantece de Craciun se pregatesc sa intre in Top 40. Mariah Carey cu “All I Want For Christmas Is You” a reintrat in top pe nr. 59 saptamana trecuta si sare pe No. 14, clasicul The Pogues ft Kirsty MacColl’s “Fairytale Of New York”(Warner Bros) sare de pe 78 pe 19, Wham cu “Last Christmas” (RCA) urca de pe 87 pe 26, Wizzard cu “I Wish It Could Be Christmas Everyday” (EMI) reintra in top direct pe No. 38 si Shakin’ Stevens cu “Merry Christmas Everyone” pe No. 43.

E important de stiut ca topul Billboard 200 contine cele mai populare albume ale saptamanii, ordonate pe baza a ceea ce se numeste consum multi-metric, care include vanzarile traditionale de albume, albume echivalente si streaming echivalent.
Albume echivalente – track equivalent albums sau TEA – considera fiecare 10 copii ale unui single vandute, echivalente cu vanzarea unui album.
Streaming echivalent – streaming equivalent albums sau SEA – echivaleaza numarul de streamuri ale unui cantec care valoreaza in total cat costul mediu al unui album (stabilit in US la 7,50$) cu vanzarea unui album. Ca idee, in 2014, cand valoarea medie a unui stream/piesa a fost 0,005 USD, 1500 streamuri au echivalat cu vanzarea unui album.

Se pare ca aceste piese si-au inmultit castigurile pe care le primeau in mod normal din difuzarile radio/TV de sezon cu cifre consistente generate de vanzarile online (downloads).

In articolul de pe Wikipedia dedicat unuia dintre cele mai de succes piese de Craciun ale tuturor timpurilor – “Merry Christmas Everyone” al celor de la Slade – se spune ca “din 2007 cand download-urile au inceput sa conteze in calculele UK Singles Chart, a reintrat in topuri in fiecare Decembrie. Ca urmare, a vandut 1.21 millioane de copii in UK pana in Decembrie 2012.”

Un alt articol publicat acum cativa ani de The Guardian arunca o lumina diferita asupra succesului pieselor de Craciun.

Liz Mitchell (vocea Boney M) spune despre “Mary’s Boy Child”, cel mai mare hit de Craciun in UK: “Daca m-as apuca sa calculez cat castiga casa de discuri – si cei din echipa care a fost in jurul nostru – as innebuni!” Nu e vorba numai despre un singur cantec ci si despre Boney M Christmas album. “De fiecare Craciun facem disc de platina cu el.” Asta inseamna ca se imbogatesc, nu? “Nu. Raportul nostru de redevente e minimal si penibil. Pe bune. Nu colectam mai mult decat 1% din 1% din 1% din 1% din 1%… Primim probabil a saptea parte din 1%.” Piesa a fost lansata in 1978.

Totusi, Jim Lea (Slade) admite in acelasi articol ca e multumit cu banii care-I revin de pe urma piesei “Merry Christmas Everybody”: “PRS (echivalentul UCMR-ADA in UK) a facut publica o declaratie din care reiesea ca aceasta piesa este cea mai ascultata din lume pentru ca roialitatile vin din mai multe tari decat pentru orice alt cantec. Se estimeaza ca a fost ascultata de 42% din populatia planetei, mai mult de 3 miliarde de oameni, fie ca si-au dorit s-o auda sau nu.” N-ar trebui sa fie miliardar? Rade si vorbeste despre impozitul astronomic din anii ‘70 “Sunt OK, asta e tot ce pot sa spun.” Piesa a fost lansata in 1973.

In final Shakin Stevens spune despre sumele care ii revin in fiecare an pentru “Merry Christmas Everyone”: “Pai, tipul care primeste cecul este tipul care a scris cantecul, Bob Heatlie. Eu primesc bani pentru difuzarile radio si piesa are ceva difuzari.” cat despre sume: “N-as vrea sa zic… ajunge pentru cadourile de Craciun. Poate fi 5000 lire sau 10.000. Nu stiu.” Piesa a fost lansata in 1985.

Sunt foarte multe cantece de Craciun cu care ne intalnim recurent in fiecare Decembrie (asa cum ne reintalnim si cu Home Alone 2) si care contribuie (sau nu) la atmosfera sarbatorilor de iarna. Pentru un artist/formatie, un singur cantec bun si un contract bine negociat cu casa de discuri care l-a lansat poate fi o sursa de venit confortabila pentru o viata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.